הבית בסלעית: קריאייטיב זה שם המשחק

כשמכשול בתנאי השטח הופך למניע עיקרי בתכנון, נוצר בית מקורי ומעניין המשתלב באופן ייחודי עם ההר. כיצד פעל האדריכל ומהי התוצאה הסופית? הכל בכתבה לפניכם 

אופיר ודנה, זוג צעיר והורים לשתי בנות ממושב סלעית שבשרון, החליטו לחזור לגור במושב ילדותו של אופיר לאחר שנים של מגורים בעיר. כמו בני משק רבים, הם הבינו שבכדי לבנות בית כפי שהם חולמים, יהיה הכי נכון וטוב עבורם, לעשות זאת במושב לצד המשפחה.

 

בני הזוג בחרו לבנות בחלקת הוריו של אופיר, הממוקמת במורדות הצפוניות של המושב, על צלע הר, ופנו לאדריכל דוד קוהן המתמחה בתכנון של בנייה פרטית. כשאופיר ודנה הציגו בפניו את בקשתם, היה לו ברור שמדובר באתגר לא פשוט. תחילה, הביצוע נראה לו כבלתי אפשרי בשל שיפוע ההר עליו ממוקמת החלקה, אך הוא העז ונענה לאתגר.

 

   המגרש לפני - מבט חזיתי. צילום: מושי גיטליס

המגרש לפני - מבט צדדי

גישתו של דוד מבוססת על התפיסה כי צריך להתאים את הבית למשפחה בהתאם לדינמיקה, לסגנון וטבע הדיירים. לטענתו, לכל משפחה יש את הייחוד שלה, ולכן צריך להתאים לה את הבית בצורה הנכונה ביותר עבורה. דוד נפגש עם המשפחה לסיעור מוחות אל מול הנוף, ולאט לאט הפכו את תנאי השטח שהיו נראים כמכשול, למניע העיקרי בתהליך התכנון.

 

הבית והחצר המקורית של הוריו של אופיר, ממוקמים על צלע הר מהם נפרש נוף עוצר נשימה הצופה אל הים התיכון, מנתניה ועד מצוק זיכרון יעקב. דבר חשוב עליו לא ויתרו, הוא שהבית החדש של הזוג הצעיר לא יסתיר את הנוף לחצר המקורית של ההורים, כלומר, שהוא חייב להיבנות במורדות ההר, דבר אשר בגללו הוגבלה הבנייה לבית חד מפלסי והביא את הפרויקט לחפירה של מפלס תחתון, עליו נבנה הבית החדש. בנוסף, היה חשוב גם לבני הזוג וגם להורים, ההפרדה בין שני הבתים, בכדי לשמור על פרטיות המשפחות.

 

גג הבית עליו משולבת חצר ההורים. צילום: מושי גיטליס

 

לאחר חשיבה רבה, הבין דוד שהתכנון צריך להתחיל דווקא מהחזית החמישית, כלומר  - הגג של הבית החדש. הוא תכנן את הגג של הבית כהמשך למרפסת הדק של הבית הקיים, עליו שולבה החצר של ההורים. למעשה, בצורה זו הוא השלים את הטופוגרפיה של השטח באופן טבעי ואורגני מבלי לבלוט כאלמנט זר ואפשר לחצר המקורית להמשיך ליהנות מהנוף. לאחר שהבינו היכן וכיצד ימוקם הבית, וכי היה ברור לכולם כי תהיה הפרדה מוחלטת בין שני המפלסים, הפרויקט יצא לדרך.

 

 בניה על צלע ההר. צילום: מושי גיטליס


 הבית הגמור. צילום: מושי גיטליס


במהלך התכנון הבין דוד כי מדובר במשפחה יצירתית ויוצרת. אופיר, אב המשפחה אוהב לבנות בעץ ולייצר באופן עצמאי כתחביב להנאתו, לכן, הוא היה שותף מלא גם בבנייה, בעיקר בפינישים של החצר. הדק, הפרגולה, ריהוט הגן, המטבח החיצוני, בית העץ המדהים לבנות ואלמנטים יצירתיים נוספים בתוך הבית הם מעשה ידיו.

 

בעיצוב הפנימי של הבית היה חשוב לאופיר ודנה לשמור על סגנון שמתחבר לכפריות של המושב, ובמקביל להכניס ולהבליט את תשוקתם ואהבתם לים. הם עשו זאת בעזרת אלמנטים וצבעים הקשורים לים, שילוב שבא לידי ביטוי באופן מושלם כשיושבים מתחת לפרגולה ענקית מעץ גושני ומגלים במרחק את קו האופק של הים התיכון.

 

הבית מבפנים עם הצצה לנוף המשגע. צילום: מושי גיטליס

 

 

הצצה לפנים הבית. צילום: מושי גיטליס

 

הבית, שתחילה היה נראה קשה לביצוע בשל ההגבלות ותנאי השטח, נוצר בהצלחה למרות האילוצים הקשים והרבים. נמצא לו פתרון אמיץ וקריאטיבי, שבסופו, התוצאה עלתה על כל הציפיות.

 

אהבתם? מעוניינים בבית במושב סלעית? הקליקו כאן